Toinen adventti – Kuninkaasi tulee kunniassa

Toinen adventtikynttilä sytytetään nyt. Kaksi on vielä sytyttämättä. Matkaa joulun täyteen valoon on vielä tehtävä runsas kaksi viikkoa. Vielä on kärsivällisesti odotettava. Adventti ja odottaminen liittyvät yhteen. Kaikki lapset tietävät jo mitä odottaminen on ja miten se käytännössä näkyy ja tuntuu. Odottaminen on sitä, että lasketaan päiviä joulujuhlaan. Se on sitä, että heti aamulla riennetään avaamaan joulukalenterista luukkua. Sieltä luukusta löytyy jokin pieni kuva, joka tekee joulun entistä läheisemmäksi. Siinä sitten voi havainnoida montako luukkua on avattu ja montako luukkua on vielä avaamatta.

Päivän evankeliumi kannustaa meitä myös odottamaan. Mutta siinä ei odoteta joulujuhlaa, vaan siinä odotetaan Jeesuksen toista tulemista. Jouluna muistelemme sitä, kuinka Jeesus tulee pieneksi lapseksi Beetlehemin seimeen, mutta tänään me emme muistele kahden tuhannen vuoden takaista tapahtumaa, vaan me odotamme jotakin tärkeää jälleen tapahtuvaksi. Odottava katseemme siirtyy tulevaisuuteen. Jeesus on luvannut tulla kerran takaisin kuninkaana ja Herrana. Hän on luvannut tulla takaisin Jumalan luota maanpäälle ja näyttää todellisen valtasuuruutensa.

Nyt syttyy toinen kynttilä, ja valo laajenee. Suo Isä tänne Jeesuksen, se hetki lähenee

Ilmajoen seurakunnan adventtiaiheisia puuhia tulostettavaksi

Lasten kirkon lyhtyseimiaskartelun 2. osa