pappi alttarilla

Seuraa Jumalanpalvelus suorana Maskun kirkosta sunnuntaina klo 10 maskun seurakunnan facebook sivuilla

Katso myös ilmoitukset Maskulaisessa.

Tervetuloa yhteiseen juhlaan!

Maskun seurakunnassa vietetään tavallisina pyhäpäivinä kaksi jumalanpalvelusta: Maskun kirkossa klo 10 ja Lemun tai Askaisten kirkossa klo 12.

Olet tottunut tai tuore kirkossa kävijä, olet lämpimästi tervetullut mukaan! Ota tullessasi virsikirja, lapsille voit ottaa messupussukan joita löytyy kirkkojen ovenpielistä. Laita puhelin äänettömälle. Virsikirjan takalehdiltä löydät messuohjelman ja seinältä virsitaulusta virsien numerot.

Messu tarkoittaa jumalanpalvelusta, jossa nautitaan ehtoollinen. Sanajumalanpalveluksessa keskitytään Raamatun teksteihin. Ehtoollispöytään ovat tervetulleita kaikki, lapset voidaan siunata, kuten myös muihin kirkkokuntiin kuuluvat aikuiset. Maskun kirkoissa käytettävät ehtoollisleivät ovat gluteenittomia.

Messu on alusta loppuun asti rukousta. Usein jumalanpalveluksen alussa tunnustetaan synnit ja saadaan anteeksi, tätä osaa kutsutaan ripiksi. Virret, liturgiset osiot (eli se mitä pappi edestä sanoo tai laulaa) ja Raamatun sanat kertovat Jumalasta ja ruokkivat uskoa. Messussa rukoillaan monenlaisten ihmisten puolesta, kuolleille sytytetään kynttilä ja kastettujen symboliksi ripustetaan sydämen muotoiset lehdet kastepuuhun. Osallistuminen on tärkeä rooli. Tervetuloa mukaan!

Mitä tarkoittaa kirkkokahvit?
Useimmiten jumalanpalveluksen jälkeen on kirkkokahvit. Kirkkokahveilla on mahdollisuus seurusteluun, kuulumisten vaihtamiseen ja vaikkapa messun herättämien tunteiden ja ajatusten vaihtoon.

Tarjolla on kahvia, teetä, mehua sekä pientä purtavaa. Maksu on vapaaehtoinen ja menee useimmiten kokonaan lähetystyölle.

ihmisiä kirkossa

Usko Jumalaan on turvallista luottamusta siihen, että ihmisen elämä ei ole pelkästään omien käsien varassa. Niin kuin lapsi turvautuu vanhempiinsa, ihminen voi turvautua Jumalaan. Lue lisää siitä, mitä on kristinuskoLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja mitä tarkoittaa luterilaisuus.