Rippikoulut 2024

Viikolla 38 on lähetettiin koteihin kirje kaikille 2009 syntyneille Maskun seurakunnassa kirjoilla oleville. Kirje on nähtävissä myös tässä alla. Ilmoittautumislomake oli auki 2.-15.10. ajan ja aloituskokoontumiset pidettiin viikoilla 48-49.

Nyt rippikoulujen seuraluntayhteysjaksot ovat käynnissä talven ja kevään ajan oman ryhmän aikataulun mukaisesti. Löydät tarkemmat tiedot oman ripariryhmäsi alasivulta!

Lisätiedot nuorisotyönohjaaja Hanna Hyvönen p.044-7225430 / hanna.hyvonen@evl.fi

Riparikirje

Aikataulu Maskun seurakunnan ripareilla:

syys-lokakuun vaihde: ILMOITTAUTUMINEN

Koteihin postitetaan kutsukirje Maskun seurakunnassa kirjoilla oleville 2009 syntyneille.
Kaikki info löytyy myös nettisivuilta.
Hemmingin koululla pidetään ripari-infot 8.luokkalaisille.

Ilmoittautumislinkki on auki 2.-15.10.2023

Sen jälkeen voit ilmoittautumiseen liittyvissä asioissa olla yhteydessä nuorisotyönohjaaja Hanna Hyvöseen p.044-7225430.

lokakuun aikana: SÄHKÖPOSTITSE ILMOITUS RIPARIRYHMÄSTÄ

marras-joulukuussa: RIPPIKOULUSTARTIT

tammi-toukokuu: RIPARIKOKOONTUMISIA RYHMÄN OMAN AIKATAULUN MUKAAN

touko-elokuu: LEIRIJAKSOT (talvileirin ja pääsiäisriparin toki on jo aiemmin) JA KONFIRMAATIOT

Mikäli olet hakenut esim. urheiluriparille tai jonkin järjestön toteuttamaan rippikouluun, voit huoletta ilmoittautua sekä sinne että myös meille Maskuun. Peruthan kuitenkin toisen riparipaikkasi heti kun varmistuu, mille leirille osallistut!

Kutsumme muualla leirijakson suorittavia nimellä "sateliittirippikoululainen" ja toivomme, että he ilmoittautuvat rippikoululaisiksi myös meille, jotta saamme seurakuntayhteysjakson järjestymään heille luontevasti jonkun toisen ripariryhmän mukana. Voit lukea tästä systeemistä tarkemmin täältä

Riparikirje

Rippikoulu on vapaaehtoinen ja antaa tärkeitä oikeuksia

Rippikoulu on kasteopetusta. Se käydään useimmiten sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Jos lapsi on mennyt 6-vuotiaana kouluun, vanhempi voi anoa seurakuntansa kirkkoherralta lapselleen mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana eli samaan aikaan luokkakavereiden kanssa. Yhtä hyvin rippikoulun voi käydä vuotta myöhemmin. Rippikoulun voi käydä myös yksityisesti aikuisena.

Leirimuotoisen rippikoulun hinta Maskun seurakunnan jäsenille on 100€ ja päivärippikoulun 70€ (muille leiri 150€ ja päiväkoulu 105€). Maksusta voi saada vapautuksen taloudellisista syistä ottamalla yhteyttä seurakunnan diakoniatyöhön.

Kirkkohäät

Evankelis-luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä.

Jos toinen ei kuulu kirkkoon tai kuuluu johonkin toiseen uskontokuntaan, kirkollista vihkimistä ei voida suorittaa. Jos kuitenkin toinen osapuoli kuuluu kirkkoon, voidaan siviilivihkimisen jälkeen järjestää kirkollinen siunaustilaisuus.

Kummius

Konfirmoidut kirkon jäsenet voivat ryhtyä kummiksi.

Seurakunnan luottamushenkilöt

Konfirmoidut, täysi-ikäiset seurakunnan jäsenet voivat asettua ehdolle seurakuntavaaleissa. Äänioikeuteen riittää kirkon jäsenyys ja 16-v ikä.