•
  • Ystävyysseurakuntamme Harju-Madise on Nousiaisten rovastikunnan seurakuntien yhteinen ystävyysseurakunta.
  • Harju-Madisen kirkko sijaitsee Harjun maakunnan Padisen kunnassa meren rannalla noin 50 km Tallinnasta länsi - lounaaseen kauniin metsäisen luonnon keskellä.
  • Kunnalla on myös rikas historiallinen perintö. Näkyvimpänä merkkinä tästä on Padisen keskustassa olevat katolisen cisterciläisveljeskunnan luostarin rauniot.
  • Aivan keskuksen tuntumassa on myös hyvin vanha linnavuori.
  • Madisen kirkon läheisyydessä on myös Madisen pappilan rauniot. - Eestin kansakoulun luoja Forselius on syntynyt tässä pappilassa.
  • Madisen seurakunnan kirkkoherrana on 1. helmikuuta 2019 lähtien toiminut Reet Eru. Hän on seurakunnan ainut vakituinen työntekijä. Syksystä 1999 kevääseen 2018 kirkkoherrana toimi Joel Siim.
  • Joel Siimin edeltäjä kirkkoherra Juta Siirak elvytti Madisen seurakunnan toiminnan ja hänen aikanaan kunnostettiin rappiollepäässyt kirkko ympäristöineen.
  • Kirkon tornissa on nykyisinkin toimiva majakka, joka ohjaa valollaan merellä kulkijoita.
Harju-Madisen kirkon etuosa ja alttari. Kattokruunu loistaa kirkkaasti, samoin alttarikynttilät palavat.

Ajankohtaisia kuulumisia voit seurata Harju-Madise kogudus Facebook-sivuilta:

Lisätietoja Harju-Madisen ystävyysseurakuntatoiminnan työryhmän jäseneltä Maria Pullilta p. 040 525 8199.

Kirkkoherra Reet Eru.