MASKUSSA UUTTA HAUSKAA VIRSIRINTAMALLA:
Aloitamme koulujen kanssa yhteistyössä "Virsimerkkimetsästyksen".
Tämä on helponnettu versio kirkkokuorolaisten parissa kauan vallinneesta mahdollisuudesta suorittaa (=osoittaa hallitsevansa) tietty määrä virsikirjan virsiä pronssi-, hopea- tai kultamerkin arvoisesti.
Koululaisversiomme jäljittelee Porvoon hiippakunnan eli ruotsinkielisen toiminnan toteuttamaa "Psalmedaljeskoj" -projektia, joka on siellä menestyksellisesti pyörinyt ainakin toistakymmentä vuotta. (ks. skolanochkyrkan.evl.fi)
Meidän versiossamme on tarjolla lista, jolta valitaan lukuvuoden aikana opeteltaviksi 10 virttä. Kaksi virsistä tulee osata ulkoa ja loput 8 voi laulaa virsikirjaa apuna käyttäen.
Harjoittelu ja koko projektiin osallistuminen riippuu koulun/aiheesta kiinnostuneen opettajan aktiivisuudesta. Srk:n kanttori puolestaan ottaa vastaan suorituksen, joka voidaan järjestää joko kirkossa tai esim. koulussa kanttorin vierailukäynnin yhteydessä.
Kevätlukukauden lopulla opettaja voi luokkineen ilmoittautua kanttorin "virsitenttiin", jossa koko ryhmä laulaa harjoittelemansa virsivalikoiman kanttorin arvioitavaksi. Yksilösuorituksia ei kysellä, vaan lauletaan koko joukon voimin. Näin ollen kaikki ujot, arat ja hiljaisetkin saavat virsimerkkinsä, kunhan ovat osallistuneet harjoitteluun ja tähän virsitenttiin. Halutessaan opettajakin voi lunastaa itselleen virsimerkin.
Lista, jolta merkkisuorituksen 10 virttä valitaan, on sama 15 virren lista, jolta srk poimii ko. lukuvuodelle suosittelemansa "kuukauden virret".
Virret tulevat tutuiksi siis osin jo tätä kautta. Ja viisi "ylimääräistä" listan virttä suovat hiukan valinnanvaraa oman suosikkikoosteen laatimiseen.
Pronssimerkin saa ensimmäisten 10 virren osaamisesta. Jos tavoitellaan hopeamerkkiä, suoritetaan seuraavan vuoden listalta 10 virttä lisää. Ja kultamerkin saa kolmannen virsierän hallitsemisesta kolmannen vuoden listalta poimittuna, jolloin laulajan ohjelmisto onkin jo karttunut 30 virren laajuiseksi.
"Virsimerkkimetsästys" sopii 2- tai 3-luokkalaisista ylöspäin, ja luokka-asteita voidaan myös yhdistää sopiviksi ryhmiksi koulujen kulloisenkin tilanteen ja opettajan harkinnan mukaan.
Tavoiteena on ennen kaikkea kokea yhdessä laulamisen iloa!