Häät

Rakkaus on Taivaallisen Isämme suurta lahjaa. Jumala on rakkaus ja siellä, missä on rakkautta, on myös Jumala läsnä. Isä Jumala haluaa siunata rakkautta.

Rakkauden, yhteisen jaetun elämän voi sinetöidä avioliitolla. Avioliitto tuo turvaa, kestävyyttä ja pysyvyyttä parisuhteeseen. Avioliitto on virallinen sinetti parisuhteelle ja kertoo siitä, että tahdomme olla toistemme rinnalla niin myötä--kuin vastoinkäymisissä.

Kirkollinen vihkiminen, avioliiton solmiminen kirkollisesti, on Jumalan siunauksen pyytämistä yhteiselämälle. Kirkollinen vihkiminen on oikeudellinen tapahtuma ja pyhä toimitus, joka kertoo siitä, että annamme itsemme ja toinen toisemme, koko tulevaisuutemme Jumalan haltuun.

Kirkollisesti voidaan vihkiä niin kirkossa, juhlapaikalla, ulkona, kotona tai muussa valitussa paikassa.

Avioliittoon vihkimisen sopimista varten riittää vain soitto Maskun seurakunnan kirkkoherranvirastoon ja vihkimisen päivämäärän sopiminen.

Pop up - vihkimispäivä

Maskun seurakunta järjestää lähes joka vuosi yhden pop up - vihkimispäivän. Se tarkoittaa sitä, että sinä päivänä on tietty määrä vihkiaikoja saatavilla yhdessä Maskun seurakunnan kirkoista ja yksi Maskun seurakunnan pappeista on pariskuntia. Seurakunta tarjoaa vihkimisen jälkeen kakkukahvit seurakuntatalolla. Pop up -päivään täytyy etukäteen ilmoittautua. Tiedotamme näistä pop up -päivistä aina erikseen.

Esteiden tutkinta

Avioliitonnesteiden tutkinta täytyy toimittaa ennen kirkollista vihkimistä. Senkin voi nykyään tehdä kätevästi esimerkiksi netissä. Toki esteiden tutkintaa varten voi yhdessä tulevan puolison kanssa piipahtaa myös Maskun seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään seitsemän arkipäivää ennen vihkipäivää.

Rippikoulu ja muut kirkot

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Jos haluat käydä rippikoulun aikuisena, ole yhteydessä oman kotiseurakuntasi pappiin. Kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellainen pari, joista toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla. Kristillisiä kirkkoja ovat esimerkiksi ortodoksinen kirkko, katolinen kirkko, helluntaikirkko, adventtikirkko, vapaakirkko ja baptistikirkko.

Kirkollista vihkimistä varten tarvitaan kaksi todistajaa. He voivat olla lähipiiriä, esimerkiksi ystäviä.

Vihkipari, jonka kumpikaan osapuoli ei ole evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, ei voi saada kirkollista vihkimistä. Avioliiton siunaaminen on mahdollista. Avioliitto voi saan siunauta nii kirkossa, kotona tai muussa valitussa paikassa. Avioliiton siunaamista on edeltänyt siis yleensä avioliiton solmiminen maistraatissa.

Siunausta hääjärjestelyihin!

"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.” (1 Kor. 13:13)

hääpari