Kolmas adventti

Tänään saa sytyttää jo kolmannen kynttilän, rakkauden kynttilän. Jeesuksen syntymäjuhlan lähestyessä muistellaan kolmantena adventtisunnuntaina miestä, jonka työ edelsi Jeesuksen julkisen toiminnan alkamista: Johannes Kastajaa. Johannes Kastaja oli profeetta, joka kertoi kansalle Jeesuksen tulemisesta. Liturginen väri on edellissunnuntain tapaan katumuksen violetti tai sininen.

Pidetään yhdessä pieni mietiskelyhetki.

Sulje silmäsi. Sytytä mielessäsi ensimmäinen kynttilä ja sano ääneen tai vain ajatellen: ”Sytytän toivon kynttilän.” Sytytä mielessäsi nyt toinen kynttilä ja sano: ”Sytytän rauhan kynttilän.” Sytytä vielä kolmaskin kynttilä ja sano: ”Sytytän rakkauden kynttilän.” Katsellessasi kynttilöiden liekkiä muistuta itsellesi, että Jumala rakastaa sinua riippumatta siitä, kuinka hyvä tai huono mielestäsi olet. Mieti, mikä kaikki on sinulle rakasta? Ketkä kaikki ovat sinulle rakkaita? Miten voisit ilmaista toiselle, että hän on sinulle rakas ja tärkeä? Miten voisit itse ottaa vastaan toisten rakkautta? Kiitä kaikista rakkaista ympärilläsi ja puhalla hiljaa kynttilät sammuksiin.

Nyt loistaa kolmas kynttilä, niin kirkas kutsuva. Oi kohta meille kuningas, jo syntyy tallissa

Lasten kirkon lyhtyseimiaskartelun 3.osa