Ensimmäisestä adventtisunnuntaista alkaa uusi kirkkovuosi

Ensimmäisestä adventtisunnuntaista alkaa uusi kirkkovuosi. Ensimmäinen adventtisunnuntai on yksi vuoden suosituimmista kirkkopyhistä. Silloin kirkoissa lauletaan tuttu Hoosianna-hymni, virsikirjan ensimmäinen virsi, virsi numero yksi. Hoosianna! -huudahdus on alunperin rukous "oi auta, pelasta!" Jo juutalaisessa perinteessä ennen Jeesusta siitä muodostui yleinen juhlahuuto ja riemunilmaus. Jeesuksen ratsastaminen Jerusalemiin on ollut ensimmäisen adventin päätekstinä Suomessa jo keskiajalta saakka. Tämä kertomus liittää joulun odotuksen pääsiäisen odotukseen. Adventti voidaan ymmärtää myös eräänlaisena esinäytöksenä tulevaan pääsiäisen aikaan. Ensimmäinen adventti käynnistää odotuksen ajan. Jumalanpalveluksessa on iloa siitä, että Kristus on lähellä. Adventtina on tärkeää myös hiljentyä ja nöyrtyä Jumalan puhutteluun.

Kaikki teistäkin varmaan tietävät, että neljään adventtisunnuntaihin kuuluu neljä adventtikynttilää. Kynttilä kerrallaan sytytetään adventin edetessä. Mutta moniko teistä tietää sen, että jokaisella kynttilällä on myös oma merkityksensä? 1. kynttilä on toivon kynttilä ja sen saa sytyttää nyt ensimmäisenä adventtina. Ensimmäinen kynttilä virittää meissä toivon ja odotuksen. Täydelliseen pimeyteen syttyi ensiksi pieni valo, toivon kipinä. Jotakin äärimmäisen hyvää on edessäpäin. Me käymme sitä kohti toiveikkain ajatuksin – valon määrä kasvaa odotuksen kestäessä.

Nyt sytytämme kynttilän, se liekkiin leimahtaa. Me odotamme Jeesusta, seimessä nukkuvaa

Päkän tulostettava sunnuntaisivu 1.adventista

Lasten Kirkon lyhtyseimi askartelu